Maastunnelcomplex
Maastunnel: nieuw als vanouds
Nieuw als vanouds. Dat is de op 17 oktober 2020 heropende Maastunnel in het hart van Rotterdam. Na 75 jaar trouwe dienst waren de iconische auto-, fiets- en voetgangerstunnel toe aan een grondige renovatie/restauratie. Onder de rijvloer was betonrot aangetroffen en de tunnel moest voldoen aan de nieuwe Europese tunnelwetgeving. Op 3 juli 2017 ging de ruim drie jaar durende renovatie/restauratie van start, met de gedeeltelijke sluiting van de tunnel tot gevolg.
Naast voornoemde urgente aanleidingen maakten ook andere aspecten onderdeel van het project, zoals vernieuwing van vrijwel alle technische installaties en herstel van het rijksmonument. Hierbij is gekozen de oorspronkelijke tijdslaag terug te brengen. Noodzakelijke aanpassingen en toevoegingen zijn ontworpen als een terughoudende herkenbare nieuwe tijdslaag, dienend aan het monument.
Veel installatieonderdelen zijn onzichtbaar verwerkt. De verlichting is voorzien van energiezuinige LED. Deze LED zijn custom made gemaakt en geven in de normale gebruikssituatie hetzelfde amberkleurig beeld
als de oorspronkelijke lagedruk natriumlampen. In geval van een calamiteit worden deze geschakeld naar wit lichten gaat de omvangrijke veiligheidsverlichting branden. Om het tunnelbeeld verder positief te beïnvloeden is teruggegrepen naar de oorspronkelijke gele klinker verharding. De kleur hiervan is in asfalt teruggekomen. De tunnel-ventilatie is geheel gewijzigd en een zichtbaar onderdeel van de nieuwe tijdslaag met zorg ingepast in het monument.
Naam van het gebouw
Maastunnelcomplex
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Architect
Oorspronkelijk: ir. J.P. van Bruggen, ir. A.J. van der Steur; Renovatie/restauratie: ir. J.C. van Beek, ing. A. Reedijk
Bouwer
Tunnel: Combinatie Aanpak Maastunnel (Mobilis, Croonwolter&dros, Nico de Bont), Garagegebouwen: Jurriëns Den Haag, Roltrappen: Gemeente Rotterdam-Stadsbeheer, GKB, Nico de Bont
Omschrijving
De iconische kwaliteiten van dit typisch Rotterdamse rijksmonument zijn in ere hersteld en de tunnel is aangepast aan hedendaagse eisen van veiligheid en duurzaamheid.