Station Rotterdam Alexander
Station Rotterdam Alexander
Voortraject
Het knooppunt Alexander speelt een belangrijke rol in toekomstige bereikbaarheid van Rotterdam. Dagelijks maken hier ruim 37.000 reizigers gebruik van de bus, metro en trein. Doel van de transformatie was reizigers een prettige reisbeleving te geven, veiligheid te vergroten, en meer comfort en voorzieningen aan te bieden. Tijd voor een metamorfose dus!
Vier partijen vonden elkaar in deze opgave: NS, ProRail, RET en de gemeente Rotterdam. Architect Marc Verheijen (ingenieursbureau Stadsontwikkeling Rotterdam) heeft na analyses de wensen en ambities van de verschillende partijen gebundeld tot een VO-plus voor deze transformatie. Eind 2016 hebben architecten Flip Luger en Patrick Lenssen van OPL architecten/re-designers het stokje overgenomen. OPL heeft het oorspronkelijke ontwerp geoptimaliseerd en doorontwikkeld tot een nieuw VO en uitgewerkt tot realisatie. Het station is in de zomer van 2020 volledig in gebruik genomen.
Het Ontwerp
Station Rotterdam Alexander is een OV-knooppunt met trein-, bus- en metrohaltes, goed bereikbaar met de auto. Een belangrijk overstapstation tussen landelijk, regionaal en stedelijk OV. Belangrijkste verandering is dat het trein- en metrostation onder één dak geplaatst is. Het overstappen tussen trein- en metro is vergemakkelijkt en veiliger gemaakt door een voetgangerstraverse. Er zijn nieuwe glazen liften tussen de treinperrons en de stationshal en de voetgangerstraverse en het metroperron. Reizigersinformatie is overzichtelijk op één plek in de stationshal aanboden Er zijn meer winkels, toiletten en OV-poorten.
Het stationsgebouw functioneert als een overstapmachine waar reizigers onder één dak van vervoersmiddel kunnen overstappen. Maar in plaats van een organisatie als een autonome overstapmachine heeft de transformatie vooral ten doel gehad het station beter te positioneren in zijn directe omgeving. Niet als autonoom construct, maar als stedelijk gebouw. Het gebouw heeft een neutrale vormgeving en materialisatie en is als alzijdig volume vormgegeven. Ook was het een logische keuze dat de wayfinding niet alleen door borden plaatsvindt, maar dat het plafond de reiziger eveneens leidt. Er is een groot oranje/bronskleurig plafond gemaakt dat als een vliegend tapijt alle ruimten met elkaar verbindt en richting geeft aan de reizigers.
Het gebouw is zoveel mogelijk transparant gehouden om de verschillende overstapstromen overzichtelijk te houden en om de reiziger een veilig gevoel te geven. De neutrale wit/aluminium kleur van de gevel vormt een mooi contrast met het oranje/bronskleurige plafond dat bestaat uit lineaire stroken. Vooral ’s avonds wordt het plafond goed zichtbaar van buitenaf en worden de reizigers onderdeel van de omgeving.
Samenwerking
Het project is een samenwerking van RET, ProRail, gemeente Rotterdam, NS Reizigers en NS Stations. Het project heeft Beter Benutten subsidie ontvangen (De Verkeersonderneming en Metropoolregio Rotterdam Den Haag).
De samenwerking heeft spin-off. De perronoverkappingen zijn door ProRail vernieuwd, de gemeente werkt met ProRail samen aan de ontwikkeling van een nieuwe fietsenstalling. De gemeente zal de omgeving van het station herinrichten en de openbare ruimte van de Alexanderknoop vergroenen.
Uitvoering
De opdrachtgevers boden de mogelijkheid ook aannemers van minder grote omvang zich in te schrijven voor de aanbesteding. Aannemer Averesch BV uit Rijssen werd geselecteerd. Het werk moest uitgevoerd worden op een kleine werkpostzegel met de deur van het trein- en metrostation met open. Een complexe puzzel. Het eindresultaat mag er zijn, dit OV knooppunt is klaar voor de toekomst!
Opdrachtgever(s): gemeente Rotterdam, MRDH, ProRail, RET, NS Reizigers, NS Stations en de Verkeersonderneming
Architect: OPL architecten/re-designers in samenwerking met Marc Verheijen
Aannemer: Averesch BV
Adviseurs: Installaties: Feniks installatie adviseurs BV
Constructie: Pieters Bouwtechniek Utrecht BV
Wayfinding: Mijksenaar
Kostendeskundige: Royal Haskoning DHV
Akoestiek en brandveiligheid: Peutz BV
Voor aanvullende informatie over dit project kunt u zich richten tot:
Patrick Lenssen (OPLarchitecten)
Email: patrick.lenssen@oplarchitecten.nl, tel: 06 12 35 4007
Naam van het gebouw
Station Rotterdam Alexander
Opdrachtgever
gemeente Rotterdam, MRDH, ProRail, RET, NS en de Verkeersonderneming
Architect
OPL architecten/re-designers i.s.m. Marc Verheijen
Bouwer
Averesch BV
Omschrijving
Het stationsgebouw is getransformeerd tot een comfortabel ov-knooppunt met trein en metro onder een dak en het oranje plafond als verbindend element.