Fatimaschool
Op basis van forse groeiprognoses had de Fatimaschool een nieuw gebouw nodig in aanvulling op de twee bestaande schoolgebouwen. Deze nieuwbouw is gerealiseerd op de bestaande locatie en vormt samen met de bestaande gebouwen een nieuw ensemble rondom het schoolplein. Vanwege de stedenbouwkundige complexiteit en het feit dat er een monumentaal pand moest worden gesloopt is er al tijdens de haalbaarheidsstudie contact gezocht met de afdelingen Stedenbouw, Verkeer & Vervoer en Monumenten. Deze integrale benadering heeft geleid tot heldere, eenduidige voorwaarden op basis waarvan het nieuwe gebouw is ingepast tussen twee woonstraten, de bestaande schoolgebouwen en een kerk met gymzaal. Het belangrijkste uitgangspunt is altijd geweest dat we een school maken waar kinderen zich thuis voelen en waar zij trots op kunnen zijn. Daarom is er in het ontwerpproces intensief contact geweest met de adviseurs, de directie en de medewerkers, de projectleider van de RVKO en de omwonenden. De uitvoering is vervolgens heel geslaagd verlopen vanwege de grote betrokkenheid van de bouwers. Bebouwing in de wijk kenmerkt zich door de traditionele materialen zoals baksteen en hout. De nieuwe Fatimaschool is hierop afgestemd door de combinatie van een lichte baksteen en houten kozijnen. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de opdrachtgever en gebruikers. Er is daarom gekozen voor materialen die niet alleen duurzaam zijn maar ook duurzaamheid uitstralen, zoals het onbehandelde hout van de kozijnen, Afrormosia uit West-Afrika. Vanwege de hoge duurzaamheidsklasse, dichte structuur en vormstabiliteit kan dit hout zonder afwerking worden toegepast. Vanwege de duurzaamheid zijn er zonnecellen toegepast op het dak en in het glas van de lichtstraat boven de vide, en is er een groendak aangelegd met een terras voor lessen in de buitenlucht. Deze daktuin biedt een variatie aan grassen, kruiden en bloemen. Hiermee wordt duurzaamheid zichtbaar en is het goed aan kinderen uit te leggen wat het betekent. Het gebouw is in een helder maatsysteem ontworpen met een staalskelet dat expliciet zichtbaar is gemaakt in het interieur. Dit staalskelet maakt ruimtelijke aanpassingen in de toekomst eenvoudig mogelijk. Om een repeterend gevelbeeld te voorkomen is ervoor gekozen om een aantal kozijnen visueel samen te voegen tot één breed kozijn geheel uitgevoerd in hout. Dit patroon alterneert op de begane grond en de verdieping. Ter plaatse van de verdiept liggende speellokalen aan de achterzijde, zijn de kozijnen lager aangebracht voor vrij zicht naar buiten. Door deze kozijnen als één lang bandvenster vorm te geven is de functie van het speellokaal leesbaar in de gevel. De lokalen op de koppen van het gebouw zijn georiënteerd op beide woonstraten, zodat het onderwijs ook voor de omgeving direct zichtbaar wordt wat bijdraagt aan de levendigheid van de school richting de buurt. Om de plasticiteit van de gevels verder te versterken, zijn de ‘blinde’ stukken gevel in het maatsysteem van het gebouw uitgevoerd als terugliggend, geprofileerd metselwerk voor extra schaduwwerking en textuur. De gangen zijn extra breed waardoor deze ook kunnen worden gebruikt voor onderwijsactiviteiten. In het interieur is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van pure materialen zoals de houten kozijnen en garderobekasten. De glazen wanden brengen extra daglicht diep in de school en zorgen voor een goede zichtrelatie tussen lokalen en gang. Ter plaatse van de entree is in het hart van het gebouw een langgerekte vide met een lichtstraat ontworpen waarin een brede open trap ligt. Zo valt er ook hier veel daglicht binnen en worden de begane grond en verdieping op een overzichtelijke manier ruimtelijk gekoppeld. Door de entree van het nieuwe gebouw aan het schoolplein te leggen wordt de samenhang tussen de drie schoolgebouwen versterkt.
Naam van het gebouw
Fatimaschool
Opdrachtgever
Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO)
Architect
STUDIO RTM architectuur & onderzoek
Bouwer
BM van Houwelingen
Omschrijving
Deze uitbreiding werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met school en omwonenden en is zorgvuldig ingepast in het monumentale ensemble van schoolgebouw en kerk met gymzaal.