JavaScript is off. Please enable it to view the full site.

WEST507

Het Oceaanhuis, in de volksmond ook het Stokvisgebouw genoemd, was een ‘modern zakenpaleis’ met noviteiten als autopassages, een overdekte binnenplaats en een kantine met dakterras. Door een bewogen geschiedenis zijn in het gebouw veel verschillende tijdslagen zichtbaar. Met de transformatie naar een loftwoongebouw met moderne optopping, zijn de Rijksmonumentale onderdelen – zoals de entree, de Gotische zaal, Tudor zaal en de kantine op het dak – in tact gebleven en voegt Mei, met respect voor het bestaande gebouw, een nieuwe tijdslaag toe.


Geschiedenis
Het pand aan de Westzeedijk, ontworpen door architect J. Verheul en C.N. van Goor en gebouwd in 1909, was ooit het hoofdkwartier van Europa's grootste handelsonderneming: Stokvis en Zonen: een ‘modern zakenpaleis’, met noviteiten als autopassages door het gebouw, een overdekte binnenplaats en een kantine met dakterras. Het gebouw raakt in de oorlog zwaar beschadigd en wordt tussen 1946 en 1948 vrijwel volledig opnieuw opgebouwd onder leiding van architect H. Geistdorfer en verkrijgt daarmee de huidige, zakelijker ogende gevel. Binnen in het pand blijven nog wel vooroorlogse elementen bewaard. In 1974 heeft de firma Stokvis het pand verlaten en zijn enkele wijzigingen doorgevoerd, zoals het dichten van de doorgangen naar de binnenplaats voor vrachtwagens en het grotendeels wijzigen van het interieur. Sindsdien is het gebouw door een veelheid aan instellingen en bedrijven in gebruik, zoals de Hogeschool, Politie en de Gemeente Rotterdam en heeft het pand de naam ‘Oceaanhuis’ gekregen. In 2002 heeft het gebouw de status van Rijksmonument verkregen.

Transformatievisie
Het gebouw kent met de zware beschadigingen door het bombardement van de Royal Air Force in 1942; de aanpassingen in de gevels in 1948; en de verpaupering door langdurige leegstand, een bewogen geschiedenis. Hierdoor zijn in het gebouw veel verschillende tijdslagen zichtbaar. En juist die verscheidenheid vormt het DNA van het Oceaanhuis en het vertrekpunt voor een weloverwogen transformatievisie.
Voorafgaand aan het ontwerpproces is een uitgebreide cultuurhistorische verkenning uitgevoerd, die naast de onthullingen van alle grote veranderingen ook de kernwaarden van het voormalige zakenpaleis blootlegde. Zorgvuldig funderingsonderzoek toonde aan dat het toevoegen van een nieuw gebouwvolume op het dak technisch gezien haalbaar was. In het ontwerp van Mei is de kwaliteit van alle tijdlagen omarmd en zijn de Rijksmonumentale onderdelen, zoals de entree aan het Heiman Dullaertplein, de Gotische zaal en Tudor zaal en de kantine op het dak, intact gebleven. Met de transformatie naar een loftwoongebouw met moderne optopping heeft het Oceaanhuis een nieuwe waarde voor Rotterdam gekregen en hebben we, met respect voor het bestaande gebouw, een nieuwe tijdslaag toegevoegd.

Daglicht
Een grote ontdekking in de cultuurhistorische verkenning was de manier waarop in het oorspronkelijke Oceaangebouw de daglichttoetreding was geregeld. Een middengangcirculatie in combinatie met daklichthoven en vides in de vier hoeken voorzag het hele gebouw op een ingenieuze manier van daglicht. In 2016 waren deze lichthoven dichtgezet, maar voor Mei vormde dit de aanleiding om deze lichthoven en binnencorridor terug te brengen in het hedendaagse woningenontwerp.

Door deze vier lichthoven in de plattegrond middels een binnengang aan elkaar te koppelen en aan weerszijden woningen te maken ontstaan er twee ringen aan woningen: een binnenring en een buitenring. De woningen aan de binnenring liggen direct aan de binnentuin, het voormalige atrium. De woningen in de buitenring hebben prachtige monumentale hoge plafonds, tot wel 5 meter hoogte, met afgeronde plafondaansluiting en monumentale raamindelingen.

Gevarieerd woonprogramma
Coolhaveneiland heeft zich in de afgelopen decennia ontwikkeld tot een eenzijdig opgebouwde wijk met vrijwel alleen sociale huurwoningen. Door het aanbieden van een afwijkend en nieuw woonproduct in de vorm van huurwoningen in het midden en hogere segment draagt Oceaanhuis bij aan een verbeterde diversiteit in de wijk, zonder dat er sprake is van gentrificatie. Doordat het Oceaanhuis reeds beschikte over een grote kelder, kon de parkeerlast ten gevolge van de toename van het aantal woningen volledig binnen het gebouw opgelost.

De typologie van de woningen volgt de lijnen van het monument. Dit leidde als vanzelf tot een aantrekkelijke differentiatie van ca. 200 woningen, variërend van 50 tot 250 m2, en van gezinsappartementen tot studio’s, lofts, hoekappartementen, woon-werkappartementen en penthouses. De doelgroep is jongwerkende starters voor kleinere woningen, doorstromers en jonge stellen al of niet met jonge kinderen.

Nieuwe tijdlaag
De laag die de huidige tijd vertegenwoordigt, bevindt zich op de top van het gebouw. De optopping ligt Iets terug ten opzichte van de gevel, waardoor deze in alle bescheidenheid is onttrokken aan het straatbeeld. De penthouses voegen zich subtiel tussen de bestaande historische elementen, zoals de lichthoven, de koepel van het atrium en vormen een meanderend en sympathiek daklandschap van hofjes.

De buitengevels van de dakopbouw zijn uitgevoerd in een goudgele, gevouwen aluminium gevelbekleding, verwijzend naar het plaatbewerkingsbedrijf Stokvis. Het goudgele aluminium zetwerk komt op diverse plaatsen terug in het interieur van de gemeenschappelijke ruimten, zoals bij de omlijsting van de liften. De binnengevels van de dakopbouw zijn afgewerkt met houten gevelbekleding die aansluit bij de warme uitstraling van het bestaande metselwerk. Tussen de penthouses zijn hofjes gecreëerd rondom de lichtkappen. Bewoners kunnen deze hofjes zelf vergroenen waardoor het dek verbonden wordt met het (straks) groene atrium en tuin op het zijterrein.

Community building
De ontwerpen van Mei kenmerken zich door duurzame en toekomstbestendige oplossingen die het ontstaan van communities stimuleren. De concepten baseren zich op thema’s als inclusie, diversiteit, dichtheid, duurzaamheid, flexibiliteit, gezondheid en welzijn. WEST507, zoals het Oceaanhuis sinds oplevering heet, is een loftgebouw met ca. 200 woningen, dat zich onderscheid op het gebied van architectuur en identiteit en daarmee de betrokkenheid van de bewoners en gebruikers vergroot.

In het ontwerp van WEST507 zijn de monumentale ruimten benut voor gemeenschappelijke functies, die de community van WEST507 dienen. De klassieke Tudorzaal en Gotische zaal, voorheen de directiekamers van de firma Stokvis, worden onder meer gebruikt voor vergaderingen, overleggen, flex-werkplekken voor bewoners etc. De Julianazaal, een ruim en rijk gedetailleerde zaal boven de hoofd entree en voorheen de toonzaal van de innovaties van firma Stokvis, is gerenoveerd en wordt gebruikt als gemeenschappelijke ruimte voor onder meer een bibliotheek en ruimte voor conferenties/lezingen.

Naam van het gebouw

WEST507

Opdrachtgever

Waterford Investments & Vervat Vastgoed

Architect

Mei architects and planners

Bouwer

IBB Kondor

Omschrijving

Oceaanhuis dat in 1909 opzien baarde als ‘modern zakenpaleis’ werd getransformeerd tot woongebouw waarvoor beeldbepalende oude kwaliteiten het uitgangspunt boden.

Terug naar 2021 Vorige 2 / 55 Volgende Terug naar boven Toon op de kaart 2830 weergaven

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C

Martin Bekker

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C

Ossip van Duivenbode

Little C wint vakjuryprijs én publieksprijs 2021

De feestelijke prijsuitreiking vond plaats op 16 juni in de Kunsthal Rotterdam. Dat gebeurde voor het eerst in de Rotterdam Architectuur Maand, een nieuwe traditie. 

Voor de derde editie op rij zijn publiek en vakjury eensgezind over het allerbeste bouwwerk van Rotterdam.


Little C kon rekenen op grote waardering. ‘De belangrijkste bijdrage ziet de jury in de nieuwe vorm van hoge stedelijke dichtheid die hier is bereikt.’ Een stemmer noemt het  ‘Een bizar goede verdichting’, een ander ‘Hoogbouw met een ziel’.

Er waren twee eervolle vermeldingen. De jury prijst Het Epos omdat hier met de kracht van verbeelding een tijdelijk schoolgebouw is gerealiseerd, voor een lage vierkante meterprijs met grote architectonische kwaliteit.

Maaspoints: Water Woud waardeert de jury als een bijzonder paviljoen voor bezinning en contemplatie met uitzicht op de getijdenrivier


De tweede en de derde plaats van de publieksprijs waren respectievelijk voor Tuin van Noord en Theater Zuidplein. Over Tuin van Noord schreef een stemmer: ’Wanneer je je eenmaal binnen de gevangenismuren begeeft, voelt dat – hoe gek het ook klinkt – heel vrij, maar ook geborgen.’

Over Theater Zuidplein werd geschreven: ‘Het oude theater afgebroken zien worden met pijn in mijn hart, maar wow… het mooiste gebouw van Zuid staat nu in mijn straat!’

De uitreiking van de Rotterdam Architectuurprijs 2021 is hier terug te kijken.

prijsuitreiking
Prijsuitreiking 2021 Op woensdag 16 juni 2021 werd de Rotterdam Architectuurprijs uitgereikt aan Little C. Voor de derde editie op rij zijn publiek en vakjury eensgezind over het allerbeste bouwwerk van Rotterdam. De feestelijke prijsuitreiking vond dit jaar plaats in de Kunsthal Rotterdam. Deze was ook via een… lees meer >


download het juryrapport
Lijst
  1. WEST507
  2. Up:town
  3. Huis van Inspiratie
  4. De Startmotor
  5. Snelleman- en Vletstraat
  6. Little C
  7. Theater Zuidplein
  8. Machinistenhof
  9. Stadsbouwgroep Overmaat
  10. Samenbouw Overtuin
  11. renovatie Tuinenhoven 6 laag
  12. De Parel van Zuidwijk, Rotterdam
  13. Hotel 171
  14. Fatimaschool
  15. Rotterdam Koningslaan
  16. Rotterdam Ahoy Convention Center
  17. Tuin van Noord
  18. Station Rotterdam Alexander
  19. De Raedt
  20. Op de Hill
  21. Woonhuis aan Schans
  22. Villa Stardust
  23. Sam's Place
  24. Het Poolcafé
  25. Maaspoints: Water Woud
  26. Samenbouw Overture
  27. 17 sociale huurwoningen Rakstraat
  28. Staringbuurt
  29. Rietzoom
  30. Rechthuislaan, Katendrecht
  31. STAR -shl Laboratorium
  32. Upfield kantoor 'the Attic'
  33. Osseweischool
  34. Terbregsehof
  35. Forum Rotterdam
  36. Keilepand
  37. Hospice de Liefde
  38. Daklantaarn Bella Vista
  39. Vorm Kantoor Rotterdam
  40. Huizen met 2 deuren
  41. De Gevangeniskapel
  42. De Wasserij
  43. Singelpand Nieuw Crooswijk
  44. Het Epos
  45. The Muse
vakjury 2021
Oana Bogdan (juryvoorzitter) Oana Bogdan (juryvoorzitter): ‘Het ontwerp van de gebouwde omgeving is geen eenzame daad van creativiteit, maar een co-creatieve daad waarbij de maatschappij, de gemeenschappen, de politiek, de economie en de technologie betrokken zijn. Samen maken we de stad. Een dubbele architectuurprijs - een … Lees meer > Nyasha Harper-Michon Nyasha Harper-Michon: ‘Rotterdam is de thuisbasis van wat ik "Archtivistische" architectuur noem. Gedurfd, innovatief en altijd met de intentie om een positieve impact te hebben op de gebouwde omgeving en de samenleving.’ Nyasha Harper-Michon is een creatieve en strategische denker die gedijt… Lees meer > Tobias Verhoeven Tobias Verhoeven: ‘Zaken als verdichting, het binden van verschillende doelgroepen aan de stad, het mengen van functies, innovatieve mobiliteit en het ‘vergroenen’ van de stad motiveren mij enorm’.Tobias Verhoeven is directeur bij Synchroon. De directie van Synchroon is driekoppig, waarbij… Lees meer > Femke Feenstra Femke Feenstra: ‘Onderdeel blijven van de samenleving in elke fase van het leven en het ontwikkelen van positieve toekomstige leefomgevingen is van essentieel belang. Wat maakt een huis een thuis? Hoe kan de leefomgeving bijdragen aan een gezonde, maatschappelijke leefstijl van mensen. Ik vind… Lees meer > Bert Dirrix Bert Dirrix: ‘Met de huidige intensivering van de stedelijke vorm gaat mijn aandacht vooral naar een architectuur die spreekt door toewijding en zeggingskracht.’ Bert Dirrix is oprichter en mededirecteur van diederendirrix architectuur en stedenbouw, een Eindhovens bureau met wortels die… Lees meer >

We gebruiken alleen cookies om deze website beter te laten functioneren. Lees meer hierover in onze privacyverklaring. Accepteer / Weiger