Groene Verbinding
de groene verbinding vormt de ontbrekende schakel tussen wonen op Zuid en het recreatieve landschap ten zuiden van Rotterdam. De overbrugging van de A15, de betuwelijn, een waterberging en de Driemanssteeweg wordt gerealiseerd door het langste driediminsionale vakwerk ter wereld. Fietsers en voetgangers komen via een betonnen aanbrug aan de noordzijde of het groots zandlichaam aan de zuidzijde op hoogte. Fietsers/voetgangers overbruggen de onderliggende infrastructuren 'in' het driedimensionale vakwerk. De constructie is daardoor niet enkel de ondersteuning van het rij/loopdek maar biedt, door de volledige omarming van de ruimte, beschutting en bescherming. Het nachtbeeld wordt bepaald door de lange lichtlijnen die vanuit de leuningen het dek verlichten. Door gebruik te maken van lichte deklaag versterkt de lichtweerkaatsing van het dek de interieure kwaliteit van de brug.
De groene verbinding is een voorbeeld van een brug die is ontworpen als onderdeel van een langere route. De brug vormt een momentum in een langere reis. De fiets/voetgangers worden opgetild, krijgen beschutting boven de snelweg en worden een wijds perspectief aangeboden op het landschap waar ze naar toe gaan. De automobilisten over A15 daarentegen rijden onder een lichte en open constructie door die zich, met wisseling van weersgesteldheid, steeds weer anders toont. Lichtwit en rank in zonlicht, als fijn zwart rastersilhouet bij tegenlicht. Het nachtbeeld is magisch. de lichtlijn die dwars over de snelweg spannen zijn van verre te zien. dichterbij gekomen ziet de automobilist het aangelichte interieur van de brug.
Naam van het gebouw
Groene Verbinding
Opdrachtgever, architect of bouwer
opdrachtgever: Stadsregio Rotterdam, architect: Marc Verheijen