Ondergrondse Fietsenparkeergarage Rotterdam Centraal
Om het nieuwe station Rotterdam Centraal ruimte te geven, heeft de gemeente Rotterdam 4 belangrijke functies voor het station ondergronds aangelegd. Naast het metrostation en de Weenatunnels, die al geruime tijd in gebruik zijn, zijn in 2013 2 nieuwe projecten in gebruik genomen, t.w. de parkeergarge onder het Kruisplen en deze fietsparkeergarage onder het Stationsplein.
De fietser, die zijn fiets stalt in deze fietsparkeergarage kan via de hal van het metrostation doorlopen naar de treinen.
In de vormgeving wordt er aangesloten bij de vormgeving van het metrostation, waarbij Lucht, Licht, Kleur en Routing de belangrijkste elementen zijn. Opvallend is de lange glazen lichtgevende wanden aan zuid en oostzijde, waar achter de vluchtgang zich bevindt. Deze lichtgevende wanden moeten voorkomen dat er nergens unheimische plekken ontstaan. Iedereen moet overal zijn fiets durven zetten.
Al met al is dit de grootste, volledig ondergrondse fietsparkeergarage van Nederland, die ook nog eens, door de Tapis Roulants de meest comforfortabele is.
Rotterdam investeert ook ondergronds in een optimale kwaliteit.
Naam van het gebouw
Ondergrondse Fietsenparkeergarage Rotterdam Centraal
Opdrachtgever, architect of bouwer
Gemeente Rotterdam