Nieuwe Park Rozenburgschool
In de wijk Kralingen zijn er ‘witte’ en ’zwarte’ scholen. Segregatie van het onderwijs in oude buurten van grote steden is ook in Rotterdam een probleem. Ruim 10 jaar geleden verenigden zich 200 ouders in Kralingen met als doel het realiseren van een gemengde buurtschool waarin kinderen samen naar school konden gaan.
Het gemengde schoolprincipe werd een succes: de Nieuwe Park Rozenburgschool is een gemengde buurtschool met kinderen met verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden bij elkaar in de klas.
Voorheen was de school gevestigd op twee locaties. Met de uitbreiding door een nieuwbouw en de verbouwing van een bestaand schoolgebouw, een gemeentelijk monument uit 1931 aan de Hoflaan, konden alle voorzieningen op één plek verzameld worden. De Hoflaan is een complexe en kleinschalige binnenstedelijke locatie en vroeg om een sensibele omgang met de bouwmassa, materialisering en toegankelijkheid van het terrein.
Nieuwbouw en oudbouw worden op begane grond door een glazen gemeenschappelijke ruimte met elkaar verbonden. Deze kan worden gekoppeld aan andere algemene ruimtes tot één grote multifunctionele ruimte. De klaslokalen bevinden zich op de bovenverdiepingen. Brede gangzones bieden ruimte voor flexibel gebruik en gemeenschappelijke activiteiten. Het ensemble is een duurzame frisse school met een lichte houtskeletstructuur en een bakstenen gevel die zich goed in de omgeving inpast.
Naam van het gebouw
Nieuwe Park Rozenburgschool
Opdrachtgever, architect of bouwer
KCAP Architects&Planners/Gemeente Rotterdam/Stadsontwikkeling afd. Vastgoed i.s.m. NPRS (Kind en Ond