Parkeergarage Kruisplein
Om voor het nieuwe station Rotterdam Centraal een optimale ruimte te scheppen, heeft Rotterdam 4 belangrijke functies ondergronds aangelegd. Naast het metrostation en de Weenatunnels, die al geruime tijd open zijn, zijn in 2013 2 nieuwe ondergrondse projecten in gebruik genomen, t.w. de fietsenstalling en de parkeergarage onder het Kruisplein voor 750 auto's.
Om de hinder op maaiveld zo minimaal mogelijk te maken is er voor gekozen de ingang naar de parkeergarage vanuit de zuidelijke Weenatunnel te realiseren. Gelijktijdig wordt van hieruit ook de Schouwburgpleingarage ontsloten.
Voortbouwend op de ervaring van de winnaar van de Rotterdam Architectuurprijs 2011, het metrostation Blijdorp, is ook hier voor diepte gekozen in relatie tot de techniek met diepwanden.
Parkeergarage Kruisplein is de diepste parkeergarage van Nederland.
In architectonische zin wordt er voortgeborduurd op de ervaring met de vorige ondergrondse projecten, met als belangrijkste elementen het scheppen van lucht, licht, kleur en routing.
De Parkeergarage Kruisplein is een lange weg,waarlangs je kops kunt parkeren en die vanzelf eindigt bij de uitgang. Er wordt op 5 lagen geparkeerd en het geheel wordt voor de voetganger ontsloten met 3 centraal gelegen trappehuizen, die uitkomen op een servicegang op -1, waar aan de uiteinden van de gang de verbindingen met maaiveld liggen.
Om de auto terug te kunnen vinden worden de trappehuizen A,B en C, de verdiepingnummer -1 t/m -5 in combinatie met kleuren foto's gebruikt om te herinneren, waar de auto staat.
Naam van het gebouw
Parkeergarage Kruisplein
Opdrachtgever, architect of bouwer
Gemeente Rotterdam