De Nieuwe Coolsingel
De Coolsingel is de spiegel van de stad, dé boulevard van Rotterdam en de plek waar het winkelend publiek, fietsers, automobilisten, toeristen en ondernemers samenkomen. Met het plan van West 8 krijgt de Coolsingel zijn uitstraling en allure terug. Op verzoek van de gemeente Rotterdam heeft West 8 een uitwerking gemaakt van het beleid dat de gemeente ‘city lounge’ noemt. Voor die uitwerking werd gevraagd om de Coolsingel als boulevard haar originele allure terug te geven en her in te richten als verblijfsgebied voor de Rotterdammers. De verkeersruimte voor de auto is compacter gemaakt waarbij de vrijkomende ruimte is ingericht als esplanade voor fietsers en voetgangers.
GEDEELDE RUIMTE
Op de schaal van Rotterdam is deze ingreep een revolutie, omdat de gedeelte buitenruimte een statement maakt op de belangrijkste boulevard van de stad. De uitwerking van de Coolsingel is verlengd van het Hofplein tot aan de Witte de Withstraat, waardoor belangrijke, gezellige stadsstraten (de Meent en Witte de With) met elkaar verbonden zijn. Het Churchillplein is als verkeersplein opgeheven, zodat de esplanade ononderbroken doorloopt richting de Erasmusbrug.
NIEUWE ALLURE
Voor de inrichting van de boulevard is gekozen voor een warme natuursteen die de bijzondere monumentale gebouwen van de Coolsingel accentueert. Zowel het Hilton, de Bijenkorf, ABN Amro, het Stadhuis, postkantoor en alle flats uit de wederopbouw zijn gebouwd in lichtbeige natuursteentinten.
Deze monumenten worden aangezet in de toon van de nieuwe buitenruimte. Tevens maakt de nieuwe inrichting het mogelijk om een nieuwe bomenrij toe te voegen: een statige boulevard met vijf rijen platanen. Verschillende internationale kunstobjecten complimenteren het geheel.
COOLSINGEL-LANTAARNS
Het meest in het oog springende van die nieuwe Coolsingel onderdeel is de esplanade met een mozaïek bestrating en drieëntwintig nieuwe Coolsingel-lantaarns. Deze lantaarns zijn geïnspireerd op de stadhuis lantaarns en passen in de art Deco traditie van de jaren twintig van de vorige eeuw, de tijd waarin de originele Coolsingel werd aangelegd. Ook alle metro entrees en groenelementen hebben eenzelfde consistente natuurstenen detaillering gekregen. Het brede goudkleurige fietspad, complimenteert het ensemble.
GEBRUIKSFLEXIBILITEIT
De asymmetrische indeling van de boulevard is een enorme verbetering voor het gebruik van de Coolsingel als locatie voor evenementen: Het grote fietspad kan worden gebruikt voor het zomercarnaval, demonstraties en de marathon. Voor festivals en huldigingen is het hele gebied met het Stadhuisplein en het Hofplein beschikbaar.
DUURZAAMHEID
Ondanks de complexe ondergrondse situatie van de Coolsingel heeft de nieuwe Coolsingel een groene uitstraling. Er is gebruik gemaakt van eigentijdse engineering waarin de ruimte onder het fietspad zowel waterbuffer als wortelruimte voor de nieuwe bomenrijen en het groen is. Daarmee draagt de Coolsingel in hoge mate bij aan de duurzaamheidsprincipes van microklimaat, waterberging en biodiversiteit.
KATALYSATOR
De intentie van de gemeente Rotterdam om de buitenruimte van de stad te verbeteren gaat verder. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook het vastgoed aan de boulevard en de plinten worden verbeterd, waaronder het postkantoor, het Atlanta Hotel en WTC-Beurs.
Credits: West 8 in samenwerking met Gemeente Rotterdam.
Verkeersingenieur: Sweco Nederland
Lichtadviseur: BeersNielsen
Ingenieursburo: IMd Raadgevende Ingenieurs
Aanemers: Van Gelder; GKB; Bronnenberg B.V. Heerlen
Naam van het gebouw
De Nieuwe Coolsingel
Opdrachtgever
Gemeente Rotterdam
Architect
West 8 Urban Design and Landscape Architecture b.v.
Bouwer
Gemeente Rotterdam
Omschrijving
Coolsingel werd groene stedelijke boulevard met meer ruimte voor voetganger en fietser, nieuwe bestrating en meubilering geïnspireerd op het stadhuis.