Nieuwe Botlekbrug
De Nieuwe Botlekbrug vervangt de oude hefbrug uit 1955 en onderscheidt zich door zijn maat en robuustheid. De brug beschikt over twee stalen dekken, elk zo groot als een voetbalveld, die in korte tijd tientallen meters naar boven gelift kunnen worden om doorgang te bieden aan het scheepvaartverkeer. Deze heffunctie stelt hoge eisen aan het ontwerp. Zo moest elk van de torens een druk van 2500 ton kunnen weerstaan. De vormgeving van de Nieuwe Botlekbrug stelt de functionele eisen centraal. Alle technische installaties zijn in beide torens ondergebracht. Betonnen contragewichten bewegen door de hoge verticale sleuven in de torens en balanskabels lopen over grote, rode wielen die bovenin de koppen van de torens zichtbaar zijn. De Nieuwe Botlekbrug is een robuuste verschijning die het drukke verkeer op deze plek, zowel over het water als over de weg, ondersteunt bij het navigeren.
Naam van het gebouw
Nieuwe Botlekbrug
Opdrachtgever
Rijkswaterstaat dienst Infrastructuur / A-Lanes A15
Architect
Quist Wintermans Architekten Rotterdam. Paul Wintermans
Bouwer
Bouwcombinatie A-Lanes A15 (Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton)
Omschrijving
Botlekbriug, de grootste hefbrug ter wereld.