obs De Plevier
De Z -vorm van het gebouw versterkt de veelzijdigheid van de locatie. Aan de verschillende zijden van het gebouw ontstaan als vanzelf pleinen met verschillende sferen die de school verbinden met de buurt, het park en de naastgelegen sporthal. De Z -vorm is een sterke autonome vorm in de kleinschalige bloemkoolbuurt met z’n vele subtiele verschuivingen en de kleine hoekverdraaiingen. Door de Z open te buigen doet de vorm een handreiking naar de omgeving door de verschillende richtingen op te pakken. Tegelijkertijd worden de nevenentrees door deze knik geaccentueerd. De school manifesteert zich met een kop aan de buurtzijde en een kop aan de parkzijde. Het centrum is open, binnen en buiten lopen vloeiend in elkaar over.
De bouwstenen van het ontwerp, de clusters en het hart, worden stevig bij elkaar gehouden door de doorlopende band metselwerk die als een lint om het gebouw loopt. De twee hoofdentrees van het gebouw springen terug ten opzichte van deze band en het interieur toont zich hier aan de buitenkant voor een warm welkom in het gebouw.
Het hart van de school is een levendig binnenplein waar de onderwijsclusters en alle belangrijke voorzieningen samenkomen. In dit centrum liggen twee belangrijke entrees, één aan de buurtzijde en één aan de parkzijde. Het plein aan de buurtzijde is beschut en uitnodigend, een belangrijke ontmoetingsplek voor de buurt. Het plein aan de parkkant opent zich naar het groen. Het is de plek waar kinderen elkaar ontmoeten en samen spelen en sporten. Het binnenplein, buurtplein en parkplein zorgen voor ruimtelijke verbinding tussen school, park, sport en buurt.
De entrees van de school komen uit in de centrale hal. De twee routes die elkaar midden in de school kruisen en de aantrekkelijke functies die rond het centrum liggen maken van de ruimte een levendig binnenplein vol activiteiten. Een school met een hart. In dit hart liggen de centrale keuken als ontvangst, het speellokaal met klimwand, de gezamenlijke ruimte met tribunetrap en glijbaan, de techniekruime en het muzieklokaal met vitrinekasten. Direct aan dit centrum zijn de onderwijsclusters en een cluster met de teamruimten en de kantoren voor directie en IB geschakeld. Waar het hart levendig is zijn de clusters rustig en overzichtelijk. Hier liggen telkens vier lokalen rond een ruim vierkant leerplein. De lokalen zijn per twee lokalen te koppelen middels een tussendeur.
Leren vanuit een veilige basis
De cluster met groepsruimten zijn overzichtelijk en herkenbaar voor de leerlingen. Het is er vertrouwd, geborgen, veilig en rustig. Buiten de clusters nemen de prikkels toe. In het hart van de school wordt je uitgedaagd om te bewegen, koken, musiceren en knutselen, hier ontmoet je ook andere leerlingen. Buiten bevinden zich de uitdagende speelpleinen om te rennen, sporten, spelen maar ook voor natuuronderwijs. In een afwisseling van veiligheid en geborgenheid met uitdaging en prikkels kunnen de kinderen zich ontwikkelen.
BSO
In het programma zijn speciale ruimten opgenomen voor de BSO, daarnaast kan de BSO gebruik maken van de centrale ruimte. De onderwijsclusters en het teamcluster zijn afgesloten van het centrum. Hier kan in gewerkt worden zonder overlast van de BSO.
Naam van het gebouw
obs De Plevier
Opdrachtgever
Stichting BOOR
Architect
Cita architecten
Bouwer
Capelse Streekbouw bv
Omschrijving
Z-vormig schoolgebouw voegt zich in kleinschalige bloemkoolwijk en maakt via verschillende buitenruimtes verbindingen met buurt, park en sporthal.