JavaScript is off. Please enable it to view the full site.

Station Rotterdam Alexander

Station Rotterdam Alexander

Voortraject
Het knooppunt Alexander speelt een belangrijke rol in toekomstige bereikbaarheid van Rotterdam. Dagelijks maken hier ruim 37.000 reizigers gebruik van de bus, metro en trein. Doel van de transformatie was reizigers een prettige reisbeleving te geven, veiligheid te vergroten, en meer comfort en voorzieningen aan te bieden. Tijd voor een metamorfose dus!

Vier partijen vonden elkaar in deze opgave: NS, ProRail, RET en de gemeente Rotterdam. Architect Marc Verheijen (ingenieursbureau Stadsontwikkeling Rotterdam) heeft na analyses de wensen en ambities van de verschillende partijen gebundeld tot een VO-plus voor deze transformatie. Eind 2016 hebben architecten Flip Luger en Patrick Lenssen van OPL architecten/re-designers het stokje overgenomen. OPL heeft het oorspronkelijke ontwerp geoptimaliseerd en doorontwikkeld tot een nieuw VO en uitgewerkt tot realisatie. Het station is in de zomer van 2020 volledig in gebruik genomen.

Het Ontwerp
Station Rotterdam Alexander is een OV-knooppunt met trein-, bus- en metrohaltes, goed bereikbaar met de auto. Een belangrijk overstapstation tussen landelijk, regionaal en stedelijk OV. Belangrijkste verandering is dat het trein- en metrostation onder één dak geplaatst is. Het overstappen tussen trein- en metro is vergemakkelijkt en veiliger gemaakt door een voetgangerstraverse. Er zijn nieuwe glazen liften tussen de treinperrons en de stationshal en de voetgangerstraverse en het metroperron. Reizigersinformatie is overzichtelijk op één plek in de stationshal aanboden Er zijn meer winkels, toiletten en OV-poorten.

Het stationsgebouw functioneert als een overstapmachine waar reizigers onder één dak van vervoersmiddel kunnen overstappen. Maar in plaats van een organisatie als een autonome overstapmachine heeft de transformatie vooral ten doel gehad het station beter te positioneren in zijn directe omgeving. Niet als autonoom construct, maar als stedelijk gebouw. Het gebouw heeft een neutrale vormgeving en materialisatie en is als alzijdig volume vormgegeven. Ook was het een logische keuze dat de wayfinding niet alleen door borden plaatsvindt, maar dat het plafond de reiziger eveneens leidt. Er is een groot oranje/bronskleurig plafond gemaakt dat als een vliegend tapijt alle ruimten met elkaar verbindt en richting geeft aan de reizigers.
Het gebouw is zoveel mogelijk transparant gehouden om de verschillende overstapstromen overzichtelijk te houden en om de reiziger een veilig gevoel te geven. De neutrale wit/aluminium kleur van de gevel vormt een mooi contrast met het oranje/bronskleurige plafond dat bestaat uit lineaire stroken. Vooral ’s avonds wordt het plafond goed zichtbaar van buitenaf en worden de reizigers onderdeel van de omgeving.

Samenwerking
Het project is een samenwerking van RET, ProRail, gemeente Rotterdam, NS Reizigers en NS Stations. Het project heeft Beter Benutten subsidie ontvangen (De Verkeersonderneming en Metropoolregio Rotterdam Den Haag).

De samenwerking heeft spin-off. De perronoverkappingen zijn door ProRail vernieuwd, de gemeente werkt met ProRail samen aan de ontwikkeling van een nieuwe fietsenstalling. De gemeente zal de omgeving van het station herinrichten en de openbare ruimte van de Alexanderknoop vergroenen.

Uitvoering
De opdrachtgevers boden de mogelijkheid ook aannemers van minder grote omvang zich in te schrijven voor de aanbesteding. Aannemer Averesch BV uit Rijssen werd geselecteerd. Het werk moest uitgevoerd worden op een kleine werkpostzegel met de deur van het trein- en metrostation met open. Een complexe puzzel. Het eindresultaat mag er zijn, dit OV knooppunt is klaar voor de toekomst!

Opdrachtgever(s): gemeente Rotterdam, MRDH, ProRail, RET, NS Reizigers, NS Stations en de Verkeersonderneming
Architect: OPL architecten/re-designers in samenwerking met Marc Verheijen
Aannemer: Averesch BV
Adviseurs: Installaties: Feniks installatie adviseurs BV
Constructie: Pieters Bouwtechniek Utrecht BV
Wayfinding: Mijksenaar
Kostendeskundige: Royal Haskoning DHV
Akoestiek en brandveiligheid: Peutz BV

Voor aanvullende informatie over dit project kunt u zich richten tot:

Patrick Lenssen (OPLarchitecten)
Email: patrick.lenssen@oplarchitecten.nl, tel: 06 12 35 4007

Naam van het gebouw

Station Rotterdam Alexander

Opdrachtgever

gemeente Rotterdam, MRDH, ProRail, RET, NS en de Verkeersonderneming

Architect

OPL architecten/re-designers i.s.m. Marc Verheijen

Bouwer

Averesch BV

Omschrijving

Het stationsgebouw is getransformeerd tot een comfortabel ov-knooppunt met trein en metro onder een dak en het oranje plafond als verbindend element.

Terug naar prijs 2021 Vorige 19 / 54 Volgende Terug naar boven Toon op de kaart 603 weergaven

Upfield kantoor 'the Attic'

Singelpand Nieuw Crooswijk

Fotografie: Loes van Duijvendijk

The Muse

©Christian van der Kooy

Op de Hill

Ossip van Duivenbode

Station Rotterdam Alexander

Gerrit Serné

Hospice de Liefde

Sebastian van Damme

De inzending voor de Rotterdam Architectuurprijs 2021 is gesloten.

Neem een kijkje in de zeer gevarieerde oogst van inzendingen voor dit jaar. De vakjury gaat nu aan het werk. 

Van 1 februari tot en met 15 maart konden opdrachtgevers, bouwers en ontwerpers nieuwe Rotterdamse bouwwerken inzenden voor de Rotterdam Architectuurprijs 2021. Het resultaat brengt de actuele Rotterdamse bouwproductie prachtig in beeld.

De vakjury van dit jaar buigt zich de komende weken over alle inzendingen. Hieruit maakt zij een selectie van tien projecten die de kwaliteit van de Rotterdamse bouwproductie het beste laten zien: de juryselectie. 

Eind april maken we de juryselectie bekend én kan iedereen die de architectuur van Rotterdam een warm hart toedraagt stemmen op deze tien projecten. Het project met de meeste stemmen wint de RAP-publieksprijs.

Houd onze website in de gaten voor meer informatie en updates over de Rotterdam Architectuurprijs 2021!

Lijst
  1. WEST507
  2. Up:town
  3. Huis van Inspiratie
  4. De Startmotor
  5. Snelleman- en Vletstraat
  6. Little C
  7. Theater Zuidplein
  8. Machinistenhof
  9. Stadsbouwgroep Overmaat
  10. Samenbouw Overtuin
  11. renovatie Tuinenhoven 6 laag
  12. De Parel van Zuidwijk, Rotterdam
  13. Hotel 171
  14. Fatimaschool
  15. Rotterdam Koningslaan
  16. Rotterdam Ahoy Convention Center
  17. Tuin van Noord
  18. Station Rotterdam Alexander
  19. De Raedt
  20. Op de Hill
  21. Woonhuis aan Schans
  22. Villa Stardust
  23. Sam's Place
  24. Het Poolcafé
  25. Maaspoints: Water Woud
  26. Samenbouw Overture
  27. 17 sociale huurwoningen Rakstraat
  28. Staringbuurt
  29. Rietzoom
  30. Rechthuislaan, Katendrecht
  31. STAR -shl Laboratorium
  32. Upfield kantoor 'the Attic'
  33. Osseweischool
  34. Terbregsehof
  35. Forum Rotterdam
  36. Keilepand
  37. Hospice de Liefde
  38. Daklantaarn Bella Vista
  39. Vorm Kantoor Rotterdam
  40. Huizen met 2 deuren
  41. De Gevangeniskapel
  42. De Wasserij
  43. Singelpand Nieuw Crooswijk
  44. Het Epos
  45. The Muse
vakjury Prijs 2021
Oana Bogdan (juryvoorzitter) Oana Bogdan (juryvoorzitter): ‘Het ontwerp van de gebouwde omgeving is geen eenzame daad van creativiteit, maar een co-creatieve daad waarbij de maatschappij, de gemeenschappen, de politiek, de economie en de technologie betrokken zijn. Samen maken we de stad. Een dubbele architectuurprijs - een… Lees meer > Nyasha Harper-Michon Nyasha Harper-Michon: ‘Rotterdam is de thuisbasis van wat ik "Archtivistische" architectuur noem. Gedurfd, innovatief en altijd met de intentie om een positieve impact te hebben op de gebouwde omgeving en de samenleving.’ Nyasha Harper-Michon is een creatieve en strategische denker die gedijt… Lees meer > Tobias Verhoeven Tobias Verhoeven: ‘Zaken als verdichting, het binden van verschillende doelgroepen aan de stad, het mengen van functies, innovatieve mobiliteit en het ‘vergroenen’ van de stad motiveren mij enorm’.Tobias Verhoeven is directeur bij Synchroon. De directie van Synchroon is driekoppig, waarbij… Lees meer > Femke Feenstra Femke Feenstra: ‘Onderdeel blijven van de samenleving in elke fase van het leven en het ontwikkelen van positieve toekomstige leefomgevingen is van essentieel belang. Wat maakt een huis een thuis? Hoe kan de leefomgeving bijdragen aan een gezonde, maatschappelijke leefstijl van mensen. Ik vind… Lees meer > Bert Dirrix Bert Dirrix: ‘Met de huidige intensivering van de stedelijke vorm gaat mijn aandacht vooral naar een architectuur die spreekt door toewijding en zeggingskracht.’Bert Dirrix studeerde in 1978 af aan de TU/e, faculteit Bouwkunde, architectonisch en stedenbouwkundig ontwerpen. Hij won in 1990 de… Lees meer >

We gebruiken alleen cookies om deze website beter te laten functioneren. Lees meer hierover in onze privacyverklaring. Accepteer / Weiger