JavaScript is off. Please enable it to view the full site.

RET remise Kleiweg

Al meer dan een eeuw worden trams gebouwd aan de Kleiweg in Rotterdam. Begonnen als een tramfabriek Allan en later als werkplaats van de RET is door de jaren heen het kleiwegcomplex uitgegroeid tot een allegaartje aan werkplaatsen, opstallen, kantoren en loodsen. Ondanks de charme van het geheel kon in dit samenstel aan bouwwerken niet meer op een verantwoorde wijze gewerkt worden aan onderhoud en herstel van Rotterdamse tram- en metrostellen. Door de schaalvergroting in openbaar vervoer pasten de nieuwste voertuigen ook niet meer in deze gebouwen. Na meerdere pogingen om tot renovatieplannen te komen is, in samenspraak met gemeente Rotterdam, besloten over te gaan op sloop-nieuwbouw.

In aanloop naar het ontwerp zijn vele sessies doorlopen met technisch personeel om tot een integraal programma van eisen te komen. Het ontwerptraject is binnen een BIM-omgeving uitgevoerd met IMD, Techniplan en HFB als adviseurs aan tafel. Wekelijkse sessies met een RET-begeleidingsteam zorgde voor scherpe inhoudelijke feedback tijdens het ontwerp en borging van de genomen ontwerpbeslissingen in de organisatie. Meerder bijeenkomsten met omwonende gaf input voor een optimale positionering van de nieuwbouw en opnemen van specifieke wensen in het plan.

In de conceptfase is de koers gekozen om een ‘box’ te maken, een eenvoudige rechthoekig volume waarbinnen alle activiteiten georganiseerd worden. Centraal binnen deze box is het ‘marktplein’ gesitueerd waaraan alle afzonderlijke afdelingen, die onderdeel zijn van het gehele onderhoud- en herstelwerkzaamheden, gepositioneerd zijn. Daardoor zijn alle afdelingen direct bereikbaar en via slechts 1 logistieke stap onderling met elkaar verbonden. Activiteiten als buitenopslag, aan-/afvoer van goederen, etc zijn aan de westzijde van het gebouw geplaatst, ver van de bewoners aan de oostzijde van het gebouw. Aan de oostzijde zijn de historische traverse en traversetrein waar vroeger de trams mee naar binnen gereden werden behouden gebleven. Deze historische structuur vormt de basis voor een bloemrijke voortuin die binnenkort aangelegd wordt. Een voortuin van de RET waaraan de hoofdingang gesitueerd is, de bedrijfskantine haar buitengebied heeft, maar ook door zijn openbaar karakter gedurende de dag een aanwinst is voor de buurt

Voor het bepalen van het budget voor dit gebouw is uitgegaan van een metalen damwand gevelbekleding. Wellicht budgetwise voordelig, maar met twee grote nadelen: het gebouw krijgt daardoor een bedrijfsloods karakter terwijl het zich midden in de stad bevindt. Tevens worden door een dergelijke gevel de werkplaatsen donker en zal permanent in kunstlicht gewerkt moeten worden. Daarom is gekozen om de gehele gevel in translucente Rodeca gevelpanelen uit te voeren. Hierdoor is de hoofdvorm, de ‘box’, als sterke eenduidige vorm in de stad herkenbaar. De translucente gevels geven de werkplaatsen een aangename daglicht werkconditie. De kantoorgedeelten zijn deels voorzien van houtskeletbouw binnenwanden en glazen vensters. Hierdoor onstaat een spel van meer en minder doorzichtige en translucente gevelvlakken. Dit spel is íntensiever aan de stadskant (zuidoosthoek), en is grootschaliger en abstracter aan de bedrijfskant (noordwestzijde). Het gehele dak is uitgevoerd als wit dak waar binnenkort, over de gehele oppervlakte, zonnepanelen geplaatst gaan worden.

Naam van het gebouw

RET remise Kleiweg

Opdrachtgever

Manon Kuijten RET (Rotterdam Electrische Tram maatschappij)

Architect

Marc Verheijen PM&E Stadsontwikkeling Rotterdam

Bouwer

Ballast Nedam Industriebouw

Omschrijving

Allegaartje van werkplaatsen, opstallen en kantoren is vervangen door één hoogwaardige loods met een gevel van translucente panelen en een centraal binnenplein als hart.

LITE HUB

Drents Plantsoen en Van Haeftenstraat

Stefan Müller

Ruiterbrug

Rene de Wit

Fraai industrieel gebouw gebaseerd op de kwaliteiten van het sheddak

René de Wit

Transformatie Christus Koningkerk

Ossip van Duivenbode

Noordsingel Lofts

Ossip van Duivenbode

De vakjury van 2019 is bekend!

Met trots presenteren wij de jury van dit jaar onder leiding van Esther Agricola met Do Janne Vermeulen, Neraj Sevraj, Marianne van der Sanden en Jan Bruil.

Elk jaar buigt een nieuwe jury van vijf deskundigen – ontwerpers, opdrachtgevers en andere deskundigen – zich over alle inzendingen. Zij maakt daaruit een selectie van tien projecten die de kwaliteit van de Rotterdamse bouwproductie in haar volle breedte laten zien. Na het gebouwbezoek wijst de jury genomineerden en winnaar aan. Haar motivaties, observaties en bevindingen zal zij toelichten op de prijsuitreiking en in het essay namens de jury dat we opnemen in de publicatie van dit jaar.

Op 1 november maken wij de juryselectie bekend. Dan zal het publiek kunnen stemmen op de tien projecten uit de juryselectie.

Lijst
  1. Slaakhuys
  2. Brugwachtershuisje Lage Erfbrug
  3. Kadewoningen Rotterdam
  4. Wonen aan de Meander
  5. Paradijshof
  6. Transformatie van de KoopGoot naar tijdelijke street art-vrijhaven
  7. Elevatorhuis
  8. Willemstoren
  9. Gymzaal De Adamshof
  10. CPO-WATERBIES
  11. Confectiefabriek
  12. Drents Plantsoen en Van Haeftenstraat
  13. Fenix I
  14. ÉÉN BLOK STAD – SPOORPUNT
  15. Van Vollenhovenkwartier
  16. Hoogstraat 168 - 172
  17. Transformatie Christus Koningkerk
  18. Drukkerij Charlois
  19. BECELHUIS UPFIELD R&D OFFICE
  20. Transformatie voormalig PTT gebouw, Rotterdam
  21. Penthouse West399
  22. Lijnbaan 35-43
  23. Buitenplaats Brienenoord
  24. Cobana
  25. Zorgvilla Hillegersberg
  26. Sluisjesdijk 46
  27. Hofplein 19
  28. Ruiterbrug
  29. Geladaverblijf Diergaarde Blijdorp Rotterdam
  30. Stadswoning Spoorpunt
  31. Transformatie RTV Rijnmond complex
  32. "echt"kantoor voor Jinc
  33. Herbestemming VOC Zeemagazijn
  34. Fraai industrieel gebouw gebaseerd op de kwaliteiten van het sheddak
  35. Floating Farm Dairy
  36. Gym Loft
  37. Noordsingel Lofts
  38. Chinny Lijnbaan
  39. 100% waste-based interieur AVR
  40. RET remise Kleiweg
  41. Squares
  42. KPN De Link
  43. de Provenier

vakjury Prijs 2019
Esther Agricola (juryvoorzitter) 'Architectuur is de spiegel van de stad' Esther Agricola studeerde politicologie en kunstgeschiedenis aan de UVA en VU.  Zij was werkzaam bij NIROV, Stichting van Na de Oorlog en Stichting Hoogbouw. In 2000 werd zij directeur KEI Kenniscentrum stedelijke vernieuwing, een netwerk- en… Lees meer > Do Janne Vermeulen 'Ik zie Rotterdam als een stoere stad met een rauw randje en veel durf. Het lijkt me interessant te kijken naar gebouwen waar die kant van Rotterdam samenkomt met verfijning, precisie en doordachte ingrepen.'Do Janne Vermeulen is architect/directeur en medeoprichter van Team V Architectuur. Ze… Lees meer > Niraj Sewraj ‘Het ontwikkelen van nieuwe gebouwen en gebieden doe je vanuit de passie om waarde toe te voegen. Betekenisvolle en bijzondere gebieden zijn daarvan het resultaat.’Niraj Sewraj studeerde Bouwkunde aan de TU Delft, Master Real Estate & Housing. Tijdens en na zijn studie was hij als ondernemer… Lees meer > Marianne van der Sanden ‘Het is ontzettend inspirerend om elke dag met de historie en de toekomst van onze leefomgeving bezig te mogen zijn. Er zijn nog zoveel verborgen parels te ontdekken, zeker ook in Rotterdam.’ Marianne van der Sanden is sinds 2006 partner bij Braaksma & Roos Architectenbureau. Het bureau… Lees meer > Jan Bruil ‘Met passie gezamenlijk werken aan vastgoedprojecten en gebieden, waardoor een mooiere en betere omgeving ontstaat, is wat mij drijft.  De institutionele herkomst van het vermogen en de langjarige scope die we hebben als belegger, maakt mijn werk maatschappelijk relevant en dat vind ik… Lees meer >

We gebruiken alleen cookies om deze website beter te laten functioneren. Lees meer hierover in onze privacyverklaring. Accepteer / Weiger

≈≈≈