JavaScript is off. Please enable it to view the full site.

De Lijnbaan

De Lijnbaan is wereldberoemd als eerste autovrije winkelpromenade, ontworpen in de Rotterdamse wederopbouwperiode door Van den Broek en Bakema als exclusief winkelgebied met 70 luxe speciaalzaken. In 2010 is het Lijnbaan ensemble aangewezen als Rijksmonument. Mei architects and planners is bijzonder trots dit symbool van de wederopbouw te mogen renoveren en de oorspronkelijke hoge kwaliteit en jaren 50 uitstraling terug te brengen in circa 800 strekkende meter Lijnbaan winkelpromenade. De Lijnbaan wordt hiermee weer een gebied om te winkelen én te verblijven. De eerste fase – tussen Aert van Nesstraat en Van Oldenbarneveldtplaats – is nu opgeleverd en dat is al goed voelbaar. Winkelen op De Lijnbaan wordt weer gezellig!

De luifels die de winkelpanden met elkaar verbinden vormen het meest kenmerkende onderdeel van het ontwerp. Met de ‘oversteekluifels’ verbinden ze het winkelgebied en omkaderen de openbare ruimte waardoor een aangename buitenruimte onstaat, als een huiskamer in de stad. Sinds de bouw in 1953 was er geleidelijk aan steeds meer veranderd en de eenheid in het ensemble was verdwenen. Met het ontwerp van Mei is het huiskamergevoel terug op De Lijnbaan. Later toegevoegde elementen zijn verwijderd, oude luifels zijn hersteld en met gebruik van hout en warme materialen is de oorspronkelijke kwaliteit teruggebracht.

Mei is het ontwerpproces gestart met het inventariseren en in kaart brengen van alle bestaande gevels. Bij enkele panden waren de originele houten delen nog aanwezig. Die zijn gerestaureerd en niet vervangen. De oplettende voorbijganger zal de verschillen tussen de gekoesterde monumentale houten delen en de nieuwe houten delen kunnen terugvinden.
De glazen luifels die rond 1996 zijn toegevoegd zijn bij deze renovatie weer verwijderd. De oorspronkelijke luifels zijn hersteld en aan onderzijde en voorzijde bekleed met delen van duurzaam Accoya hout. Om de overlast voor de winkeliers te beperken is het hout in geprefabriceerde panelen voorzien van coating gemonteerd.

De verdiepinggevels, ontworpen op een kenmerkend vast stramien van 1,10 meter, zijn ook aangepakt. Daarbij zijn de bestaande betonpenanten gereinigd en gerestaureerd en waar gevelpenanten ontbraken zijn nieuwe, speciaal ontwikkelde, penanten van composietbeton geplaatst.

De terugliggende nis tussen de luifels en de doorgaande gevelbalk ter hoogte van de verdiepingsvloer vormt ook een kenmerkend element in het ontwerp. De betonnen gevelbalk is gerestaureerd en de nis is over de hele lengte voorzien van gaas als duivenwering om vervuiling te voorkomen.

De plannen voor de renovatie zijn tot stand gekomen in een intensieve samenwerking met de vastgoedeigenaren, winkeliers, gemeente, aannemer, de Raad voor het Cultureel Erfgoed en de Rotterdamse Commissie voor Welstand en Monumenten. Onder supervisie van Mei is in het voorjaar van 2018 een mock-up gebouwd ter hoogte van het hoekpand Lijnbaan 76 en het aangrenzende pand Lijnbaan 78. Op deze testlocatie kwamen een gerenoveerde luifel en een oorspronkelijke luifel met monumentale elementen samen. In de mock-up is de detaillering van de dakrand en de houten luifelbekleding uitgebreid getest en beoordeeld. Na goedkeuring van alle betrokkenen konden daarna alle gevels tussen de Aert van Nesstraat en Van Oldenbarneveldtplaats achter elkaar worden gemonteerd.

Naam van het gebouw

De Lijnbaan

Opdrachtgever

Eigenarenvereniging Lijnbaan

Architect

mei architects and planners

Bouwer

J.P. van Eesteren

Omschrijving

Deze eerste fase van de grootschalige renovatie van Wederopbouwpromenade De Lijnbaan herstelt de karakteristieke ruimtelijke kenmerken en materialisering van onder meer de luifels.

Terug naar Prijs 2018 Vorige # 22 / 52 Volgende Terug naar boven Bekijk op de kaart 63 weergaven

City Hub

Maarten Willemstein

VMBO Melanchthon Rotterdam

Gerard van Beek Fotografie

Blaak House

Ossip van Duivenbode

House 1

Fotografie: Christian van der Kooy

Transformatie Coolhaven 96-98

Ziegler I Branderhorst

Boston & Seattle

Iemke Ruige

De vakjury gaat aan het werk

We ontvingen dit jaar wel 50 inzendingen die kans maken op de Rotterdam Architectuurprijs 2018

Van 10 september tot 10 oktober konden opdrachtgevers, bouwers en andere betrokkenen nieuwe Rotterdamse gebouwen inzenden voor de Rotterdam Architectuurprijs 2018. Het resultaat brengt de actuele Rotterdamse bouwproductie prachtig in beeld.

De komende weken zal de jury zich buigen over de oogst en daaruit een juryselectie samenstellen. In de loop van oktober maken we bekend wie er dit jaar in de jury zitten, dus houd onze website in de gaten!

Lijst
  1. De Hoek
  2. Calvin Klein Lijnbaan
  3. Pakhuismeesteren
  4. Hudson's Bay Rotterdam
  5. Energieke woning Müllerpier
  6. PatioHouse
  7. Zwemcentrum Rotterdam
  8. Helden van de Ruyter
  9. New York HerLofts
  10. Biobased Eco Kaswoning
  11. KAAPVAARDER
  12. Huis F&M
  13. Multifunctioneel gebouw Basis
  14. Müllerpier: lifetime-woningen met een fenomenaal uitzicht
  15. De Nieuwe Binnenweg
  16. Huis aan de Maas
  17. Transformatie Coolhaven 96-98
  18. RDM | VertiDrive in de Ketelmakerij
  19. Woonhuis Ates-Mobach
  20. Woonhuis Dalmeijer
  21. Boston & Seattle
  22. De Lijnbaan
  23. Renovatie en uitbreiding Hoornbeeck College Rotterdam
  24. Villa H
  25. MM25
  26. Prachtig Kralingen
  27. Work Home - Play Home
  28. Putsebocht
  29. Patio Villa SE
  30. Woonhuis M+E
  31. Maxi House
  32. WijkSportVoorziening Bonte Koe
  33. 3 flats Mathenesserweg Rotterdam
  34. Blaak House
  35. Vernieuwing van De Valkenier in Vreewijk
  36. VMBO Melanchthon Rotterdam
  37. Hogeschool Rotterdam Business School
  38. Trainingscomplex Feyenoord 1908
  39. Erasmus MC
  40. House 1
  41. West 399
  42. Sterflats - Renovatie De Viervantflat
  43. City Hub
  44. Belevenisboerderij Schieveen
  45. Nieuwbouw kantoor en ADR-opslag Marine Care
  46. Müllerhuis
  47. Sportcomplex Olympia
  48. Woonhuis K+R

We gebruiken alleen cookies om deze website beter te laten functioneren. Lees meer hierover in onze privacyverklaring. Accepteer / Weiger