JavaScript is off. Please enable it to view the full site.

Uitreiking RAP naar de Architectuurmaand

lees meer >

Nieuwe Botlekbrug

De Nieuwe Botlekbrug vervangt de oude hefbrug uit 1955 en onderscheidt zich door zijn maat en robuustheid. De brug beschikt over twee stalen dekken, elk zo groot als een voetbalveld, die in korte tijd tientallen meters naar boven gelift kunnen worden om doorgang te bieden aan het scheepvaartverkeer. Deze heffunctie stelt hoge eisen aan het ontwerp. Zo moest elk van de torens een druk van 2500 ton kunnen weerstaan. De vormgeving van de Nieuwe Botlekbrug stelt de functionele eisen centraal. Alle technische installaties zijn in beide torens ondergebracht. Betonnen contragewichten bewegen door de hoge verticale sleuven in de torens en balanskabels lopen over grote, rode wielen die bovenin de koppen van de torens zichtbaar zijn. De Nieuwe Botlekbrug is een robuuste verschijning die het drukke verkeer op deze plek, zowel over het water als over de weg, ondersteunt bij het navigeren.

Naam van het gebouw

Nieuwe Botlekbrug

Opdrachtgever

Rijkswaterstaat dienst Infrastructuur / A-Lanes A15

Architect

Quist Wintermans Architekten Rotterdam. Paul Wintermans

Bouwer

Bouwcombinatie A-Lanes A15 (Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton)

Omschrijving

Botlekbriug, de grootste hefbrug ter wereld.

Terug naar bouwer: bouwcombinatie a-lanes a15 (ballast nedam, john laing, strabag en strukton) Vorige 1 / 1 Volgende Terug naar boven Toon op de kaart 10217 weergaven
Lijst
  1. Nieuwe Botlekbrug

We gebruiken alleen cookies om deze website beter te laten functioneren. Lees meer hierover in onze privacyverklaring. Accepteer / Weiger