JavaScript is off. Please enable it to view the full site.

Uitreiking RAP naar de Architectuurmaand

lees meer >

RET remise Kleiweg

Al meer dan een eeuw worden trams gebouwd aan de Kleiweg in Rotterdam. Begonnen als een tramfabriek Allan en later als werkplaats van de RET is door de jaren heen het kleiwegcomplex uitgegroeid tot een allegaartje aan werkplaatsen, opstallen, kantoren en loodsen. Ondanks de charme van het geheel kon in dit samenstel aan bouwwerken niet meer op een verantwoorde wijze gewerkt worden aan onderhoud en herstel van Rotterdamse tram- en metrostellen. Door de schaalvergroting in openbaar vervoer pasten de nieuwste voertuigen ook niet meer in deze gebouwen. Na meerdere pogingen om tot renovatieplannen te komen is, in samenspraak met gemeente Rotterdam, besloten over te gaan op sloop-nieuwbouw.

In aanloop naar het ontwerp zijn vele sessies doorlopen met technisch personeel om tot een integraal programma van eisen te komen. Het ontwerptraject is binnen een BIM-omgeving uitgevoerd met IMD, Techniplan en HFB als adviseurs aan tafel. Wekelijkse sessies met een RET-begeleidingsteam zorgde voor scherpe inhoudelijke feedback tijdens het ontwerp en borging van de genomen ontwerpbeslissingen in de organisatie. Meerder bijeenkomsten met omwonende gaf input voor een optimale positionering van de nieuwbouw en opnemen van specifieke wensen in het plan.

In de conceptfase is de koers gekozen om een ‘box’ te maken, een eenvoudige rechthoekig volume waarbinnen alle activiteiten georganiseerd worden. Centraal binnen deze box is het ‘marktplein’ gesitueerd waaraan alle afzonderlijke afdelingen, die onderdeel zijn van het gehele onderhoud- en herstelwerkzaamheden, gepositioneerd zijn. Daardoor zijn alle afdelingen direct bereikbaar en via slechts 1 logistieke stap onderling met elkaar verbonden. Activiteiten als buitenopslag, aan-/afvoer van goederen, etc zijn aan de westzijde van het gebouw geplaatst, ver van de bewoners aan de oostzijde van het gebouw. Aan de oostzijde zijn de historische traverse en traversetrein waar vroeger de trams mee naar binnen gereden werden behouden gebleven. Deze historische structuur vormt de basis voor een bloemrijke voortuin die binnenkort aangelegd wordt. Een voortuin van de RET waaraan de hoofdingang gesitueerd is, de bedrijfskantine haar buitengebied heeft, maar ook door zijn openbaar karakter gedurende de dag een aanwinst is voor de buurt

Voor het bepalen van het budget voor dit gebouw is uitgegaan van een metalen damwand gevelbekleding. Wellicht budgetwise voordelig, maar met twee grote nadelen: het gebouw krijgt daardoor een bedrijfsloods karakter terwijl het zich midden in de stad bevindt. Tevens worden door een dergelijke gevel de werkplaatsen donker en zal permanent in kunstlicht gewerkt moeten worden. Daarom is gekozen om de gehele gevel in translucente Rodeca gevelpanelen uit te voeren. Hierdoor is de hoofdvorm, de ‘box’, als sterke eenduidige vorm in de stad herkenbaar. De translucente gevels geven de werkplaatsen een aangename daglicht werkconditie. De kantoorgedeelten zijn deels voorzien van houtskeletbouw binnenwanden en glazen vensters. Hierdoor onstaat een spel van meer en minder doorzichtige en translucente gevelvlakken. Dit spel is íntensiever aan de stadskant (zuidoosthoek), en is grootschaliger en abstracter aan de bedrijfskant (noordwestzijde). Het gehele dak is uitgevoerd als wit dak waar binnenkort, over de gehele oppervlakte, zonnepanelen geplaatst gaan worden.

Naam van het gebouw

RET remise Kleiweg

Opdrachtgever

Manon Kuijten RET (Rotterdam Electrische Tram maatschappij)

Architect

Marc Verheijen PM&E Stadsontwikkeling Rotterdam

Bouwer

Ballast Nedam Industriebouw

Omschrijving

Allegaartje van werkplaatsen, opstallen en kantoren is vervangen door één hoogwaardige loods met een gevel van translucente panelen en een centraal binnenplein als hart.

Terug naar bouwer: ballast nedam industriebouw Vorige 1 / 1 Volgende Terug naar boven Toon op de kaart 2231 weergaven
Lijst
  1. RET remise Kleiweg

We gebruiken alleen cookies om deze website beter te laten functioneren. Lees meer hierover in onze privacyverklaring. Accepteer / Weiger